جستجو
صفحه اصلی دسته بندی ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45519
بازديد امروز: 18034
ميانگين بازدید: 35667
بازديد کل: 139,475,669
فضیلت و معجزات سوره الرحمن

فضیلت و معجزات سوره الرحمن


به نام خداوند رحمتگر مهربان

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

[خداى] رحمان (۱)

 

الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾

قرآن را ياد داد (۲)

 

عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾

انسان را آفريد (۳)

 

خَلَقَ الْإِنسَانَ ﴿۳﴾

به او بيان آموخت (۴)

 

عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾

خورشيد و ماه بر حسابى [روان]اند (۵)

 

الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ ﴿۵﴾

و بوته و درخت چهره‏سايانند (۶)

 

وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ ﴿۶﴾

و آسمان را برافراشت و ترازو را گذاشت (۷)

 

وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ ﴿۷﴾

تا مبادا از اندازه درگذريد (۸)

 

أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ ﴿۸﴾

و وزن را به انصاف برپا داريد و در سنجش مكاهيد (۹)

 

وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ ﴿۹﴾

و زمين را براى مردم نهاد (۱۰)

 

وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ ﴿۱۰﴾

در آن ميوه [ها] و نخلها با خوشه‏هاى غلاف دار (۱۱)

 

فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ ﴿۱۱﴾

و دانه‏هاى پوست‏دار و گياهان خوشبوست (۱۲)

 

وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ ﴿۱۲﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۱۳)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۱۳﴾

انسان را از گل خشكيده‏اى سفال مانند آفريد (۱۴)

 

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ ﴿۱۴﴾

و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد (۱۵)

 

وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ ﴿۱۵﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۱۶)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۱۶﴾

پروردگار دو خاور و پروردگار دو باختر (۱۷)

 

رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ ﴿۱۷﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۱۸)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۱۸﴾

دو دريا را [به گونه‏اى] روان كرد [كه] با هم برخورد كنند (۱۹)

 

مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ ﴿۱۹﴾

ميان آن دو حد فاصلى است كه به هم تجاوز نمى‏كنند (۲۰)

 

بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ ﴿۲۰﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۲۱)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۲۱﴾

از هر دو [دريا] مرواريد و مرجان برآيد (۲۲)

 

يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ ﴿۲۲﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۲۳)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۲۳﴾

و او راست در دريا سفينه‏هاى بادبان‏دار بلند همچون كوهها (۲۴)

 

وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ ﴿۲۴﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۲۵)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۲۵﴾

هر چه بر [زمين] است فانى‏شونده است (۲۶)

 

كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ ﴿۲۶﴾

و ذات باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند (۲۷)

 

وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ﴿۲۷﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۲۸)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۲۸﴾

هر كه در آسمانها و زمين است از او درخواست مى‏كند هر زمان او در كارى است (۲۹)

 

يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ ﴿۲۹﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۳۰)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۳۰﴾

اى جن و انس زودا كه به شما بپردازيم (۳۱)

 

سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَا الثَّقَلَانِ ﴿۳۱﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۳۲)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۳۲﴾

اى گروه جنيان و انسيان اگر مى‏توانيد از كرانه‏هاى آسمانها و زمين به بيرون رخنه كنيد پس رخنه كنيد [ولى] جز با [به دست آوردن] تسلطى رخنه نمى‏كنيد (۳۳)

 

يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ ﴿۳۳﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۳۴)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۳۴﴾

بر سر شما شراره‏هايى از [نوع] تفته آهن و مس فرو فرستاده خواهد شد و [از كسى] يارى نتوانيد طلبيد (۳۵)

 

يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ ﴿۳۵﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۳۶)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۳۶﴾

پس آنگاه كه آسمان از هم شكافد و چون چرم گلگون گردد (۳۷)

 

فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ ﴿۳۷﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۳۸)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۳۸﴾

در آن روز هيچ انس و جنى از گناهش پرسيده نشود (۳۹)

 

فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُسْأَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ ﴿۳۹﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۴۰)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۰﴾

تبهكاران از سيمايشان شناخته مى‏شوند و از پيشانى و پايشان بگيرند (۴۱)

 

يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ ﴿۴۱﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۴۲)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۲﴾

اين است همان جهنمى كه تبهكاران آن را دروغ مى‏خواندند (۴۳)

 

هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ ﴿۴۳﴾

ميان [آتش] و ميان آب جوشان سرگردان باشند (۴۴)

 

يَطُوفُونَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ ﴿۴۴﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۴۵)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۵﴾

و هر كس را كه از مقام پروردگارش بترسد دو باغ است (۴۶)

 

وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ ﴿۴۶﴾

پس كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۴۷)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۷﴾

كه داراى شاخسارانند (۴۸)

 

ذَوَاتَا أَفْنَانٍ ﴿۴۸﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۴۹)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۹﴾

در آن دو [باغ] دو چشمه روان است (۵۰)

 

فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ ﴿۵۰﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۵۱)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۵۱﴾

در آن دو [باغ] از هر ميوه‏اى دو گونه است (۵۲)

 

فِيهِمَا مِن كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ ﴿۵۲﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۵۳)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۵۳﴾

بر بسترهايى كه آستر آنها از ابريشم درشت‏بافت است تكيه آنند و چيدن ميوه [از] آن دو باغ [به آسانى] در دسترس است (۵۴)

 

مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ ﴿۵۴﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۵۵)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۵۵﴾

در آن [باغها دلبرانى] فروهشته‏نگاهند كه دست هيچ انس و جنى پيش از ايشان به آنها نرسيده است (۵۶)

 

فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ ﴿۵۶﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۵۷)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۵۷﴾

گويى كه آنها ياقوت و مرجانند (۵۸)

 

كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ ﴿۵۸﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۵۹)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۵۹﴾

مگر پاداش احسان جز احسان است (۶۰)

 

هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ﴿۶۰﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۶۱)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۶۱﴾

و غير از آن دو [باغ] دو باغ [ديگر نيز] هست (۶۲)

 

وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ ﴿۶۲﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۶۳)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۶۳﴾

كه از [شدت] سبزى سيه‏گون مى‏نمايد (۶۴)

 

مُدْهَامَّتَانِ ﴿۶۴﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۶۵)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۶۵﴾

در آن دو [باغ] دو چشمه همواره جوشان است (۶۶)

 

فِيهِمَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ ﴿۶۶﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۶۷)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۶۷﴾

در آن دو ميوه و خرما و انار است (۶۸)

 

فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ ﴿۶۸﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۶۹)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۶۹﴾

در آنجا [زنانى] نكوخوى و نكورويند (۷۰)

 

فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ ﴿۷۰﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۷۱)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۷۱﴾

حورانى پرده‏نشين در [دل] خيمه‏ها (۷۲)

 

حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ ﴿۷۲﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۷۳)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۷۳﴾

دست هيچ انس و جنى پيش از ايشان به آنها نرسيده است (۷۴)

 

لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ ﴿۷۴﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۷۵)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۷۵﴾

بر بالش سبز و فرش نيكو تكيه زده‏اند (۷۶)

 

مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ ﴿۷۶﴾

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۷۷)

 

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۷۷﴾

خجسته باد نام پروردگار شكوهمند و بزرگوارت (۷۸)

 

تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ﴿۷۸﴾

 

سوره الرحمن یکی از پرفضیلت ترین سوره های مبارک قران کریم است. سوره ای که نام دیگرش «آلاء» و لقبش عروس قرآن است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: از قرائت این سوره و عمل به آن غافل نباشید زیرا این سوره در دل منافقان استقرار نمی یابد.

الرحمن و نام دیگرش «آلاء» پنجاه و پنجمین سوره قرآن است که مکی و 78 آیه دارد. در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده که فرمودند هر چیزی عروسی دارد و عروس قرآن سوره الرحمن است. 

و در روایات دیگری آمده : هرکسی سوره الرحمن را قرائت کند خداوند به ضعف و ناتوانی او رحم می آورد و او توانایی ادای شکر نعمت های خدا دادی را پیدا می کند. امام صادق علیه السلام فرمودند: از قرائت سوره الرحمن و عمل به آن غافل نباشید زیرا این سوره در دل منافقان استقرار نمی یابد. در روز قیامت خداوند این سوره را به شکل انسانی در بهترین شکل و خوشترین بو وارد می کند تا اینکه در جایگاهی که نزدیکتر از آن وجود ندارد نزد خداوند می ایستد آنگاه خداوند می فرماید چه کسی در دنیا همواره تو را قرائت می کرد؟

 سوره الرحمن در جواب می گوید ای پروردگارم فلان و فلان پس از آن چهره ایشان سفید و نورانی می شود خداوند به این گروه می فرماید هر کس را که دوست دارید شفاعت کنید آن گاه خداوند می فرماید به بهشت وارد شوید و هرجایی که دوست دارید سکونت گزینید. 

از امام صادق علیه السلام نقل شده: هر کس سوره الرحمن را قرائت کند و همه جا پس از آیه «فبای الاء ربکما تکذبان» بگوید: «لابشیء من الائک رب اکذب» اگر در آن روز یا شب از دنیا برود شهید محسوب می شود. 

از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده است: قرائت کننده سوره الرحمن در ملکوت آسمان ها و زمین ها ساکن در بهشت فردوس خوانده می شود. 

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر سوره الرحمن را بنویسند و همراه کسی که درد چشم دارد باشد، بهبود می یابد.

چرا سوره الرحمن عروس قران است

همچنین در میان آیات و سوره های قرآن، بعضی از درخشندگی و برجستگی خاصی برخوردارند که ائمه علیهم السلام به آن ها اشاره کرده اند. از آن جمله سوره «الرحمن» است که «عروس قرآن» لقب گرفته است.(مستدرک الوسائل، ج 4، ص 351: روی عن موسی بن جعفر، عن آبائه عنه قال: «ولکل شی ء عروس و عروس القرآن سوره الرحمن - جل ذکره - ».)

اما چرا «عروس» و نه چیز دیگر؟ معلوم است که به خاطر زیبایی این سوره است، آن هم زیبایی مفاهیم این سوره، نه زیبایی ظاهر آیات و الفاظ آن؛ چه اینکه ظاهر آیات این سوره چندان تفاوتی با دیگر سوره ها ندارد و شاید بتوان سوره های زیباتری هم از نظر نظم و نثر در قرآن پیدا کرد که به آن ها لقب «عروس» داده نشده است.

 

فضیلت سوره الرحمن

1)آسان شدن امور :

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس این سوره را بنویسد و به خود همراه داشته باشد خداوند هر کار سختی را برای او آسان می کند. 

 

2) درمان درد چشم:

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر سوره الرحمن را بنویسند و همراه کسی که درد چشم دارد باشد، بهبود می یابد.

 

3) بهبود بیماری طحال، قلب و...

مرحوم کفعمی در کتاب المصباح آورده است : اگر سوره الرحمن را بنویسند و بشویند و از آب آن بیاشامند برای بیماری طحال و دردها و بیماری های قلب مفید است و اگر نوشته آن را برای درد چشم و بیماری صرع به همراه داشته باشند بهبود می بخشد.

 

4)آسان شدن وضع حمل:

برای تسهیل وضع حمل آیه «سنفرغ لکم ایها الثقلان فبای الاء ربکما تکذبان» را بنویسند و بر پشت حامله ببندند بعد که فارغ شد آن را باز کنند. 

برگرفته از کتاب: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.