جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45519
بازديد امروز: 5431
ميانگين بازدید: 35570
بازديد کل: 139,085,027
حمایت از کالای ایرانی و اثری که در رشد اقتصاد دانش بنیان دارد (دوشنبه 1397/02/03)

ایرنا :
گسترش فعالیت های دانش بنیان و رشد تولید محصولات مبتنی بر علم و فناوری در کشور ظرفیتی را به وجود آورده که در صورت تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی شاهد شکوفایی بیش از پیش این نوع تولیدات و توسعه صادرات آن و کسب منافع مطلوب خواهیم بود.

امروز با حمایت های دولت شاهد گسترش شرکت های دانش بنیان و رشد تولیدات این شرکت ها در حوزه های مختلف هستیم که تامین بازار مناسب برای این محصولات این نوع فعالیت ها را اقتصادی تر می کند و توسعه اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری می تواند تحقق بخش اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات برای کشور باشد.
سه هزارو307 شرکت دانش بنیان درکشور فعالیت می کنند که بسیاری از دستاوردهای آنها به صورت محصول و خدمات در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه می شود.
عرضه این نوع محصولات در کشور می تواند بازار مناسبی برای این نوع کالاها و در نتیجه ایجاد محیط کسب و کار در کشور فراهم آورد اما دولت برنامه ریزی گسترده ای برای صادرات این کالاها فراهم آورده و برای تقویت ظرفیت صادراتی شرکت های دانش بنیان کشور سال گذشته تسهیلاتی در اختیار 600 شرکت قرار داده است که این روند همچنان ادامه دارد.
بر اساس گزارش سال 2016 کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، جمهوری اسلامی ایران در معیار نیروی انسانی در اقتصاد دانش بنیان در ردیف چهارم کشورهای برتر جهان قرار گرفته است که این نشان می دهد فرزندان این مرز و بوم در آینده می توانند اتفاقات بزرگی در زمینه آموزش، خدمات و فناوری در کشور رقم بزنند.
ایران امروز از جمعیت نزدیک به 5 میلیون نفری دانشجویی برخوردار است و تعداد دانشجویان ایرانی نسبت به دوره پیش از انقلاب حدود 16 برابر شده است که این ظرفیت می تواند ما را سرآمد فعالیت های علمی و فناوری و دانش بنیان کند و علاوه بر تاثیر شگرفی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد.
گسترش تولید محصولات دانش بنیان با بهره گیری از علم و دانش نخبگان که در ایران کم نیستند و معرفی مناسب و بجای آن به مردم، گرایش آنان به خرید کالای ایرانی را دو چندان می کند و علاوه بر این مزیت، باعث ایجاد انگیزه برای خلق ایده های فناورانه و بسط فعالیت های علمی در کشور می شود.
همانطور که مسئولان کشور به ویژه در حوزه علم و فناوری تاکید کرده اند آینده اقتصاد کشور از آن شرکت های دانش بنیان است و سیستم های سنتی فعلی محکوم به شکست است.
گسترش فعالیت های فناورانه از سوی جوانان نخبه کشور علاوه بر رشد علم و دانش در ایران گسترده تر شدن محیط کسب و کار را نیز به دنبال دارد و ایجاد استارتاپ های متعدد برای معرفی این نوع محصولات نیز معرفی تولیدات مبتنی بر فناوری و گرایش بیشتر مردم به خرید این نوع کالاها را رقم خواهد زد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این باره گفت: با اطمینان می توان گفت بسیاری از سیستم های جدید تولید، توزیع، مال ها سبب در اختیار گرفتن تولیدات و محصولات با هزینه های کمتر و در دسترس تر می شوند و در این زمینه ها نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم شرکت هایی بدون حتی یک مترمربع فضای فیزیکی اما با ارزش چند میلیارد دلاری سر برآورده اند؛ حال فکر کنید که برای دستیابی به این ارزش مالی باید چقدر در کشور نفت بفروشیم؟
وی با تاکید بر اینکه ارزش افراد به آن چیزی است که در ذهنشان است نه در جیبشان، تصریح کرد: پایه و اساس اقتصاد نوین و جدید فرزندان خودمان هستند که منشا تحولات بنیادین در آینده کشور خواهند شد، اما این ما هستیم که باید خود را با این تحولات هماهنگ کنیم و بدانیم راهی جز این نداریم.
ستاری با تاکید بر اینکه دروس مدارس باید قابل تغییر باشد، ادامه داد: با کتاب ها و جزوه های 30 سال پیش دیگر راه به جایی نخواهیم برد و باید سیستم های آموزشی کشور به سمت آموزش تا لحظه مرگ و شهرهای هوشمند حرکت کند.
کشور علاوه بر مشکلاتی که در زمینه اقتصاد و اشتغال دارد، با معضل آلودگی محیط زیست مواجه است که حرکت به سمت تولیدات دانش بنیان می تواند تاثیر مستقیم در حل این مشکل داشته باشد.
باید اشتباهات گذشته در گسترش صنایع آلوده کننده محیط زیست را جبران کرد و تامین بازار مناسب برای محصولات دانش بنیان با تحقق حمایت از کالای ایرانی از راه هایی است که افزایش تولید محصولات پاک و فناورانه را به همراه داشته باشد.
علاوه بر این شرکت های دانش بنیان ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در کشور دارند و توسعه فعالیت های مبتنی بر دانش نقش مهمی در ایجاد محیط کسب و کار به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.
بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور دی ماه سال گذشته در اهواز در این باره گفت که از طریق شرکت های دانش بنیان، سه برابر دولت می توان شغل ایجاد کرد.
وی اظهار کرد: دولت 23 هزار میلیارد ریال به صندوق نوآوری و شکوفایی اعتبار تخصیص داده و از این مقدار 17 هزار و 500 میلیارد ریال برای شرکت های دانش بنیان استفاده و تبدیل به کار شده است.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور ادامه داد: دولت برای ایجاد یک شغل پایدار سه میلیارد و 300 میلیون ریال بودجه نیاز دارد، اما از طریق شرکت های دانش بنیان بین 500 تا یک میلیارد ریال نیاز به سرمایه است.
استان البرز نیز به واسطه دارا بودن موسسات و پژوهشگاه های متعدد در سطح ملی و ظرفیت بالا برای رشد فعالیت های دانش بنیان، رتبه دوم فروش این نوع محصولات در کشور را به خود اختصاص داده و شرایط مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان دارد.
عطاءالله ربانی رییس پارک علم و فناوری استان البرز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: رتبه 6 البرز به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان بیانگر ظرفیت های قابل توجه دراین زمینه است.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری البرز آماده همکاری با همه بخش ها برای توسعه فعالیت های فناورانه و دانش بنیان است.
ربانی خاطرنشان کرد: 31 درصد شرکت های دانش بنیان البرز در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، 20 درصد در عرصه سخت افزار برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک، 16 درصد در فناوری زیستی انصاری و 11 درصد در حوزه داروهای پیشرفته فعالیت دارند.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.