جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45522
بازديد امروز: 34027
ميانگين بازدید: 44804
بازديد کل: 138,248,384
مرمر کردستان جهانی شد (دوشنبه 1397/07/30)

ایرنا:
اگر چه سنگ مرمر کردستان پیش از این هم آوازه ای جهانی داشت، اما با ثبت جهانی آن، فصل تازه ای در صفحه سازمان مالکیت فکری برایش گشوده شد.

به گزارش ایرنا، تا همین چند سال پیش، در مسیر سنندج - قروه - همدان دایر بودند و صدای برش سنگ ها به گوش می رسید، جرثقیل های بزرگی در محوطه سنگبری ها همواره مشغول نقل و انتقال بودند و چشم ها را ناخودآگاه متوجه خود می کردند، لاشه های بزرگ روی نوار نقاله ها از محوطه سنگبری داخل و از سمت دیگر به صورت برش یافته بار کامیون ها می شد.
آن روزها که ساخت و ساز رونق بیشتری داشت و هنوز پای سرامیک و دیگر مصنوعات سنگی به روی ساختمان ها باز نشده بود، برای خود برو بیایی داشت و نمای بیشتر ساختمان های شیک و مدرن با آن مزین می شد.
در زمره کالاهای لوکس قرار داشت و افراد با توان مالی بالا می توانستند، دست ساخته های سنگی را به عنوان وسایل تزیینی به خانه های خود ببرند.
اگر چه این روزها کسب و کار سنگبری ها کمی لنگ می زند، اما بازارهای جهانی بویژه ایتالیا و چین با جان و دل پذیرای این سنگ حتی به صورت خام هستند، هر چند خام فروشی بویژه در حوزه مواد معدنی برای کردستان سودی ندارد.
صحبت از سنگ مرمر است، سنگی سخت با شهرتی جهانی؛ آمارها می گوید: 500 هزار تن ذخیره سنگ مرمر برای کردستان ذخیره ای که حالا در سازمان جهانی مالکیت فکری موسوم به WIPO ثبت و در جمع محصولات استراتژیک صادراتی جهان قرار گرفته است.
شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت، 30 بهمن سال گذشته (96) از ارسال پرونده پنج محصول استراتژیک صادراتی ایران شامل خاویار ایران، سنگ مرمر کردستان، گچ سمنان، پسته دامغان و پسته رفسنجان به سازمان جهانی مالکیت فکری برای ثبت جهانی خبر داده بود و حالا معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می گوید این محصول به ثبت جهانی رسیده و دریچه ایی تازه از امید برای رونق فراوری مرمر در کردستان گشوده شده است.
مهدی مرادی گفت: با این اقدام می توان علاوه بر معرفی پتانسیل معادن سنگ تزئینی کردستان، در جذب سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی و ایجاد کارخانه و واحدهای تولیدی راحت تر عمل کرد.
وی با بیان اینکه فرآوری سنگ از چند سال گذشته در اولویت برنامه های این سازمان بود، یکی از این رویکردها را راه اندازی کارگاه های کوچک مصنوعات سنگی اعلام کرد.
هر چند این کارگاه ها در همان ابتدای راه با چالش هایی مواجه شدند اما سر آغازی برای معرفی توان جوانان کردستانی شدند تا ذوق هنری خود را برای دست و پنجه نرم کردن با سنگ سخت بیازمایند.
هنوز هم برخی از این کارگاه ها سرپاست و دست چینی ها را از بازار فرآوری لاشه های سنگ مرمر کوتاه کرده است.
معاون معدن، سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: 2 هزار تن لاشه سنگ برای این کارگاه ها از مجتمع معادن کوثر گرفته ایم.
مرادی با بیان اینکه هم اکنون 10 پروانه بهره برداری معدن سنگ مرمر در کردستان صادر شده است، اضافه کرد: در این معادن سالیانه حدود 26 هزار تن مرمر استخراج می شود.
عمده شهرستان هایی که در آن معادن سنگ مرمر شناسایی شده قروه، بیجار و دهگلان است که هم اکنون در معادن فعال این نوع سنگ حدود 300 نفر مشغول بکار هستند.
امیدها برای فراوری سنگ مرمر در کردستان شکلی جهانی به خود گرفته و نزدیکی این استان به بازارهای تجارت خارجی و نیز امکان بهره مندی از تسهیلات سرمایه گذاری در مناطق مرزی راه را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این عرصه هموار کرده است.
ذخایر معدنی در کردستان در قالب 18 نوع ماده معدنی است که به دو دسته فلزی و غیر فلزی تقسیم می‌شوند.
ذخایر فلزی شامل طلا، سنگ‌ آهن، منگنز و ذخایر غیر فلزی شامل مصالح ساختمانی، پوکه، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت و سنگ نمک، سنگ لاشه، شن و ماسه و سنگ‌های تزئینی مثل مرمر، مرمریت، گرانیت، چینی و کریستال است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون در کردستان 401 پروانه بهره برداری در زمینه مواد معدنی وجود دارد که از این تعداد 142 واحد فعال، 9 واحد در دست تجهیز و مابقی راکد هستند.
کردستان 620 میلیون تن ذخیره معدنی دارد.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.